Chiński samochód na podboju Polski: analiza rynkowa fenomenu zza Wielkiego Muru
Analiza rynku: Jak chińskie samochody podbijają polski rynek
Sprawdzając najnowsze tendencje w segmencie motoryzacyjnym w Polsce, nie można pominąć coraz większej obecności chińskich samochodów. Producenci z Państwa Środka, znani z dynamicznego rozwoju i zaskakującej konkurencyjności, zaczynają wpływać na zmiany percepcji konsumentów. Wzrost zainteresowania chińskimi markami dobrze ilustruje przykład BAIC – Beijing Automotive Industry Holding, który swoimi modelami z silnikami spalinowymi oraz zapowiadanymi pojazdami elektrycznymi premium marki Arcfox już teraz tworzy nową rzeczywistość na polskim rynku.
- Analiza konkurencyjności cenowej: Kluczem do zrozumienia, jak chiński samochód zjednuje sobie polskich klientów, jest analiza ceny do wartości. BAIC kusząc modelem Beijing 3, który oferowany jest na polskim rynku od 78 900 zł, oferuje wyposażenie porównywalne z droższymi europejskimi SUVami w segmencie miejskim. Chodzi tu o elementy takie jak klimatyzacja automatyczna, szklany dach czy reflektory LED.
- Dostępność serwisu: W planach jest rozbudowa sieci dealerskiej, co obiecuje łatwiejszy dostęp do usług posprzedażnych. Tutaj warto wspomnieć o 5-letniej gwarancji oferowanej przez BAIC, co dla wielu klientów może być decydującym czynnikiem wyboru.
- Sterotypy a jakość: Niegdyś chińskie samochody kojarzyły się ze słabszym wykonaniem i kopiami zachodnich modeli. Obecnie takie stereotypy ulegają dekonstrukcji na rzecz pozytywnych opinii kształtowanych przez zaawansowane modele o wysokiej jakości materiałów oraz bogatym wyposażeniu. BAIC Beijing 5 i 7 wyróżniają się komfortem i przestrzenią na poziomie znanych marek premium.
- Segmencja rynku: Ważnym aspektem jest również segmentacja efektownych modeli – od miejskiego SUVa Beijing 3, przez praktycznego rodzinne Beijing 5, aż po luksusowy model Beijing 7. To pokazuje, że chińscy producenci zaczynają trafiać w różnorodne potrzeby konsumentów.
- Wpływ technologii: Nie sposób pominąć wpływu nowoczesnych technologii w pojazdach BAIC – jak na przykład w domenie bezpieczeństwa, gdzie oferowane są systemy parkowania czy adaptacyjny tempomat, które wcześniej były domeną aut premium.
Podsumowując, chiński samochód nie jest już postrzegany jako produkt niższej klasy – wręcz przeciwnie. Rozważne podejście do ceny, jakości wykonania i technologii sprawia, że chińscy producenci, tak jak BAIC, zyskują coraz większe uznanie na polskim rynku. Ich strategia skoncentrowana na niezawodności i atrakcyjności cenowej sprawia, że nawet najbardziej wymagający klienci mogą zainteresować się ich ofertą.
Dlaczego chińskie samochody są coraz popularniejsze: opinie użytkowników i eksperci
Ostatnie lata to zdecydowany wzrost popularności chińskich samochodów na europejskim rynku, a szczególnie na polskim. Azjatyccy producenci jak BAIC czy BYD skutecznie przełamują zarówno stereotypy, jak i konkurencyjne ceny. Dlaczego chiński samochód cieszy się rosnącym zainteresowaniem i co o tym sądzą użytkownicy oraz eksperci motoryzacyjni?
- Beijing Automotive Industry Holding, znane jako BAIC, właśnie weszło na polskie drogi z atrakcyjną ofertą SUV-ów spalinowych, a w planach mają już wprowadzenie modeli elektrycznych premium pod marką Arcfox. Skok jakościowy i technologiczny czy to wersji miejskich, rodzinnych, czy o aspiracjach premium jest zauważalny. Eksperci podkreślają, że stopień wyposażenia standardowego oraz jakość wykonania w nowych modelach chińskich producentów mogą równać się z europejskimi standardami.
- Opinie użytkowników są podobnie pozytywne. Wskazują oni na konkurencyjne ceny w stosunku do oferowanego wyposażenia i jakości. Gwarancja na poziomie pięciu lat z limitami przebiegu na poziomie 100 tys. km dołączona do standardu sprzedaży wyróżnia się na tle innych producentów.
- Rozwój sieci dealerskiej i serwisowej jest kluczowy dla opinii użytkowników, którzy podkreślają, że dostępność części zamiennych i łatwość serwisowania są na coraz wyższym poziomie. Planowane podwojenie liczby dealerów do 2024 roku oraz docelowo 35 punktów w 2025 roku pokazuje zobowiązanie chińskich marek do obsługi posprzedażowej.
- Kolejnym elementem przyciągającym konsumentów jest adaptacyjny tempomat, systemy bezpieczeństwa, kamery 360 stopni i innowacyjne rozwiązania jak panoramiczne dachy czy skórzane tapicerki, które oferowane są w bardzo konkurencyjnych cenach.
Ekspansja na rynek europejski zaznacza się coraz wyraźniej, gdzie azjatyckie modele elektryczne zaczynają konkurować z uznawanymi markami takimi jak Peugeot czy Audi, oferując atrakcyjne ceny aut nowych i używanych. Eksperci dodają, że z technologicznego punktu widzenia marki te wprowadzają liczne innowacje – np. w dziedzinie bezpieczeństwa czy inteligentnych systemów wspomagania kierowcy.
Analitycy przewidują, że niskie koszty eksploatacji, nowoczesna technologia i ceny zakupu mogą sprawić, iż marki te podbiją serca europejskich i polskich użytkowników. Należy jednak zauważyć, że chiński samochód niejednokrotnie staje się po prostu lepszą propozycją biznesową dla szerokiego kręgu konsumentów, którzy cenią przemyślany stosunek jakości do ceny.
Porównanie cen: Chińskie samochody a konkurencja
W kontekście motoryzacyjnym doszło do przesunięć, które zmieniają oblicze rynku. Kiedy na polskie drogi wjeżdżają modele spod znaku chińskiego samochodu, donośne stają się pytania o konkurencyjność cenową azjatyckiego producenta wobec uznanych marek. Czy chiński samochód to nadal synonim niskiej jakości, czy może raczej przystępnej ceny przy zachowaniu przyzwoitego standardu?
Odpowiedź na to pytanie można znaleźć analizując ofertę BAIC, jednego z gigantów chińskich Automotive Industry, który z trzema modelami oblega nasz domestic market. Ceny nowych SUVów chińskiego producenta, zaskakując motorization enthusiasts, zaczynają się od około 78 900 PLN za Beijing 3 – miejskiego SUV-a z dobrym wyposażeniem, benzynowym silnikiem o mocy 150 KM, manualną przekładnią oraz turbodoładowaniem.
Jak na to reaguje konkurencja? Modeli z podobnymi specyfikacjami i wyposażeniem szukamy wśród szerokiego wachlarza marek – od Hyundaia po Mercedes. Tańsze propozycje znajdujemy przykładowo w koreańskiej gamie, ale wersje z wyższą klasą premium już mocno odstają cenowo.
Interesująco przedstawia się sytuacja, gdy porównujemy model Beijing 5 – kosztujący około 127 900 PLN, z silnikiem 177 KM, automatyczną przekładnią dwusprzęgłową i manualnym tempomatem adaptacyjnym, w segmencie C-SUV. Tutaj chiński samochód wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodzin szukających dużego, wygodnego samochodu w cenie pozostawiającej inne marki w tyle.
Ostatni z grona chińskich SUVów na polskim rynku, Beijing 7, atakuje segment premium – z tapicerką ze skóry Nappa i szklanym dachem otwieranym elektrycznie. Cena tego modelu zostanie ujawniona wraz z wprowadzeniem go na rynek w 2024 roku, jednakże stosunek ceny do jakości ma ponownie wypaść na dużą korzyść chińskiego producenta.
Podsumowując, chiński samochód zaczyna być symbolem przystępności cenowej łączącej się z bogatym wyposażeniem i coraz lepszym wykonaniem. To zjawisko może wpłynąć na lokalne ceny oraz wymusić naturalne zmiany w polityce cenowej konkurencji. Porównując chińske samochody z konkurencją, coraz częściej to nie cena, a marka, historia lub prestiż stają się największymi rywalami dla wchodzących na rynek modeli z Azji.
Trendy i przyszłość chińskich samochodów w Polsce: Co mówią dane statystyczne
Kiedy mówimy o trendach w motoryzacji, chiński samochód coraz częściej staje się obiektem zainteresowania konsumentów w Polsce. Obserwując dynamiczne zmiany na rynku polskim, widoczne jest, że chińskie pojazdy zyskują na popularności, głównie z powodu atrakcyjnej relacji ceny do jakości. Wzrost zainteresowania widać także w danych statystycznych, które pokazują wzrastającą liczbę rejestracji nowych modeli spod znaku BAIC, jak Beijing 3 czy Beijing 5, które wyróżniają się bogatym wyposażeniem i nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.
Analizując dane, szczególną uwagę zwracają modele elektryczne oraz te z segmentu SUV, które cieszą się rosnącą popularnością w Polsce. Dzięki 5-letniej gwarancji i konkurencyjnej cenie, w porównaniu do oferty pojazdów europejskich czy koreańskich, chińskie samochody stopniowo przełamują barierę stereotypów. Co więcej, rosnąca sieć dealerów i punktów serwisowych pozytywnie wpływa na postrzeganie chińskich marek jako dostępnych i łatwych w serwisowaniu – co towarzyszy globalnym trendom poszukiwania aut wygodnych w każdym aspekcie użytkowania.
W kontekście przyszłości, chiński samochód ma dużą szansę na ugruntowanie swojej pozycji na polskim rynku. Szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę ambitne plany dystrybutorów celem zwiększenia oferty modeli elektrycznych premium oraz fakt, że chińska motoryzacja dynamicznie się rozwija, stając się liderem w dziedzinie technologii EV. Dane z ostatnich analiz rynkowych sugerują, że jest to tylko początek ekspansji, a przyszłe statystyki mogą wykazywać jeszcze większy wzrost popularności tych pojazdów.
Na tym etapie rozwoju rynku chińskich samochodów w Polsce najważniejszą kwestią wydaje się być monitorowanie danych statystycznych – będzie to nie tylko wskaźnik satysfakcji konsumentów, ale i baza do dalszego, przemyślanego rozwoju oferty i dostosowania jej do potrzeb polskich kierowców.
Chińska rewolucja technologiczna w motoryzacji – jak to wpływa na jakość i bezpieczeństwo
Ostatnie lata przyniosły znaczące przesunięcia na globalnej szachownicy producentów samochodów, a jednym z najbardziej dynamicznych graczy stała się Chiny. Chińska rewolucja technologiczna w motoryzacji jest faktem, o którym świadczą liczby, nowe technologie oraz zainteresowanie, jakim cieszą się chińskie samochody na arenie międzynarodowej. Nie można jednak nie zadać pytania – jak te zmiany wpływają na jakość i bezpieczeństwo pojazdów?
- Jakość wykonania: Obecnie chińscy producenci, tacy jak BAIC (Beijing Automotive Industry Holding) czy BYD, dostarczają modele porównywalne z europejskimi pod względem jakości materiałów i wykończenia. Przykładem jest wchodzący na polski rynek BAIC Beijing 7, oferujący wysokiej klasy wnętrze z tapicerką ze skóry Nappa i szklanym dachem.
- Bezpieczeństwo: Kolejnym przykładem postępu jest marka NIO, która wprowadzając do Europy model ES8, uzyskała 5 gwiazdek w teście Euro NCAP – co świadczy o wysokim poziomie bezpieczeństwa. Większość nowych modeli chińskich samochodów jest wyposażona w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, co dodatkowo podnosi ich atrakcyjność na tle konkurencyjnych marek.
- Teknologia: Chińscy giganci motoryzacyjni nie ustępują już zachodnim firmom, wprowadzając innowacje takie jak inteligentne systemy zbierające dane, autonomiczną jazdę czy zaawansowane systemy napędowe. Inwestycje w sektor EV (elektrycznych pojazdów) są jednym z priorytetów, co może być widoczne w planach BAIC zakładających wycofanie pojazdów spalinowych na rzecz elektrycznych do 2025 roku.
- Gwarancje: Aby przekonać konsumentów do swoich pojazdów, chińscy producenci oferują długie okresy gwarancji. BAIC kusi na polskim rynku 5-letnią gwarancją z limitem 100 tys. km przebiegu, a BYD w Norwegii podnosi poprzeczkę, oferując 8 lat gwarancji lub 160 tys. km przebiegu.
Podsumowując, chociaż jeszcze jakiś czas temu chiński samochód mógł budzić skojarzenia z niższą jakością oraz bezpieczeństwem, chińska rewolucja technologiczna w motoryzacji dokonała ogromnego zwrotu w tych percepcjach. Świadczą o tym nie tylko nowoczesne, bezpieczne i komfortowo wyposażone modele, ale także pozytywne opinie zarówno klientów, jak i ekspertów branżowych. Wszystko wskazuje na to, że pojazdy z Azji będą odgrywać coraz ważniejszą rolę na europejskich drogach.
Przegląd prawny – import samochodów z Chin do Polski, przepisy i opłaty celne
Import chińskiego samochodu do Polski jest procesem, który wymaga znajomości aktualnych przepisów celnych i podatkowych. Aby wprowadzić pojazd na polski rynek, konieczne jest zrozumienie zarówno polityki handlowej Unii Europejskiej, jak i specyficznych regulacji obowiązujących w Polsce. Przede wszystkim, importowane auta z Chin podlegają opłacie celnej oraz VAT. Wysokość tych opłat może się różnić, zależnie od wielu czynników, takich jak kategoria pojazdu, jego wartość czy przeznaczenie.
Niezbędne jest również dopełnienie formalności akcyzowych, które związane są z typem silnika i pojemnością. Na przykład, przepisy odnośnie samochodów elektrycznych mogą odbiegać od tych dotyczących pojazdów z silnikami spalinowymi. Ponadto, podczas procesu importu konieczna jest weryfikacja zgodności samochodu z normami obowiązującymi w UE, co wiąże się z koniecznością uzyskania świadectwa zgodności (COC), które potwierdza, że pojazd spełnia wszystkie europejskie standardy.
Co więcej, importerzy powinni być przygotowani na konieczność zapłaty ceł antydumpingowych, jeśli taka decyzja zostanie podjęta przez Komisję Europejską w związku z rynkiem konkurencyjnym. Aby uniknąć niespodzianek z tym związanych, zaleca się monitorowanie bieżących komunikatów i rozporządzeń UE.
Zgodnie z kodeksem celnym, po przywiezieniu auta na terytorium Polski, należy je zgłosić do najbliższego urzędu celnego, dokonując tym samym odprawy celnej. Procedura ta obejmuje przedstawienie niezbędnych dokumentów, takich jak faktura zakupu, dowód rejestracyjny (jeśli pojazd był już zarejestrowany), a także dowód zapłaty (lub zwolnienia z) opłat celnych i podatku VAT. Warto również pamiętać o możliwych kontroli technicznych oraz wymaganiach dotyczących emisji spalin, które są szczególnie rygorystyczne w krajach UE.
Ostatnim etapem jest rejestracja pojazdu w odpowiednim polskim wydziale komunikacji, gdzie należy przedłożyć dowody spełnienia wszystkich formalności. Proces ten wymaga cierpliwości i skrupulatności, ale odpowiednie przygotowanie i zrozumienie przepisów zdecydowanie ułatwi import chińskiego samochodu do Polski.
Analiza przypadku: Sukces konkretnego modelu chińskiego auta na polskim rynku
Analizując fenomen chińskiego samochodu na polskim rynku, warto bliżej przyjrzeć się modelowi, który zyskał tu szczególną popularność. Przykład BAIC Beijing 3 wskazuje na to, jak decyzje marketingowe oraz strategia cenowa mogą wpłynąć na sukces za granicą. Ten miejski SUV zaskoczył różnorodnością wyposażenia oraz konkurencyjność w segmencie B-SUV, gdzie ważka jest zarówno efektywność kosztów, jak i komfort użytkowania.
Najistotniejszym czynnikiem, który przyczynił się do sukcesu, jest atrakcyjna cena wynosząca 78 tys. 900 zł, w której klienci otrzymują silnik benzynowy 1.5 z turbodoładowaniem i mocą 110 kW (150 KM), bogate wyposażenie w postaci automatycznej klimatyzacji, szklanego dachu, kamery cofania, a także manualnej, 6-biegowej przekładni. Z uwagi na gwarancję 5 lat lub 100 tys. km przebiegu, klienci zyskują pewność i bezpieczeństwo inwestycji.
SUV ten, oprócz wysokiej mocy i przyspieszenia 0-100 km/h w 10,8 sekundy, oferuje przestronne wnętrze z bagażnikiem o pojemności 390 litrów, co czyni go praktycznym wyborem dla rodziny. Warto również zaznaczyć, że średnie zużycie paliwa wynosi 6,4 l/100 km, co jest wynikiem zachęcającym do zakupu w dobie rosnących cen paliw.
Sukces BAIC Beijing 3 pokazuje, jak ważna jest strategia adekwatna do oczekiwań rynku. Model ten idealnie wpisuje się w potrzeby polskich konsumentów, którzy poszukują wytrzymałych, dobrze wyposażonych i ekonomicznych samochodów, za które nie trzeba płacić fortuny. Adaptacja chińskiego samochodu do europejskiego rynku okazała się więc strzałem w dziesiątkę.
- Współpraca z Hyundaiem i Mercedesem podnosi jakość wykonania.
- Miejsce na rynku zdobywa dzięki znakomitemu stosunkowi ceny do oferowanej wartości.
- Polityka zagwarantowania szerokiej sieci dealerskiej i serwisowej do 2025 roku.
- Otwartość na osiągnięcia technologiczne i innowacje, w tym modeli elektrycznych.
- Zmiana stereotypowego podejścia do „chińskości” pojazdów na polskim rynku.
Naturalną konsekwencją jest przesunięcie rynkowego stereotypu odnośnie chińskich pojazdów od negatywnej opinii ku pozytywnemu postrzeganiu, co może być przełomem dla całej azjatyckiej branży motoryzacyjnej na polskim rynku.
Podsumowanie wyników badań naukowych dotyczących nowych technologii w chińskich autach
Analiza najnowszych badań naukowych dotyczących chińskiej branży motoryzacyjnej rysuje intrygujący obraz. Wynika z niej, że chiński samochód to już dzisiaj synonim zaawansowanej technologii i innowacyjności. Przykładem mogą być pionierskie rozwiązania wprowadzone przez producentów takich jak BAIC, którzy, współpracując z koncernami Hyundai czy Mercedes, dążą do zaprezentowania na rynku modeli z segmentu premium, które zaskakują nie tylko wyposażeniem, ale również konkurencyjną ceną.
- Beijing Automotive Industry Holding, czyli BAIC, w swoich najnowszych SUV-ach stosuje turbodoładowanie i zaawansowane przekładnie dwusprzęgłowe, charakterystyczne dla europejskich producentów.
- Model elektryczny od Arcfox, będący wynikiem kooperacji BAIC z firmą Magna, obiecuje przynieść technologię elektrycznych napędów premium w bardziej przystępnej cenie.
- Raporty wskazują na zużycie paliwa na poziomie 6,4 l na 100 km dla modelu SUV z silnikiem benzynowym – liczba ta jest efektem zastosowania nowoczesnych rozwiązań w konstrukcji silnika.
- Automatyczna klimatyzacja, szklany dach, czy reflektory LED to wyposażenie, które obecnie staje się standardem w średniej klasie chińskich samochodów.
- W najnowszych badaniach podkreśla się również dbałość o bezpieczeństwo i komfort pasażerów, czego efektem jest wykorzystanie skórzanych tapicerek Nappa czy adaptacyjnego tempomatu w standardzie.
Chcąc zaakcentować postęp technologiczny, warto odnieść się do współczynnika przyspieszenia, który dla niektórych modeli SUV z silnikiem benzynowym wynosi 10,8 s od 0 do 100 km/h. Natomiast zakres prędkości maksymalnych to cyfry sięgające nawet 170 km/h, co świadczy o dużej dynamice pojazdów.
Oceniając rynek z perspektywy serwisu i gwarancji, gözownikiem rozwoju jest polityka gwarancyjna producentów – obecnie na chińskim rynku motoryzacyjnym gwarancje często obejmują okresy na poziomie 5 lat lub 100 tys. km przebiegu, co jest argumentem dla wielu nabywców.
Mówiąc o wymiarych i zawieszeniu – chińskie SUV-y mierzą się teraz z europejskimi producentami, oferując szerokość i długość pojazdów, które zapewniają obszerną przestrzeń dla pasażerów oraz bagażu. Rozpatrując kwestię zużycia materiałów, widać, że chińscy producenci nie ustępują europejskim standardom.
Bez wątpienia, nowe technologie w chińskich autach to dziedzina, która zadziwiająco dynamicznie rozwija się, a oparte na solidnych danych naukowych prognozy wskazują, że w niedalekiej przyszłości pojazdy te mogą stać się poważnymi rywalami dla etablownych marek samochodowych z Europy czy USA.
Harmonogram wprowadzenia nowych modeli chińskich pojazdów na rok 2023
Rok 2023 zapowiada się na przełomowy dla miłośników motoryzacji zainteresowanych rynkiem chińskich pojazdów. W związku z nasilającą się ekspansją azjatyckich marek na europejski rynek, przygotowaliśmy harmonogram wprowadzenia nowych modeli chińskich pojazdów na rok 2023, który szczegółowo przedstawia plany ich debiutów w Polsce. W naszym zestawieniu znajdziecie zarówno elektryczne SUV-y, jak i tradycyjne modele spalinowe, każdy z nich reprezentujący innowacje, rozwój technologiczny i wysoką jakość wykonania.
- BAIC Beijing – Firma prężnie rozwija się na polskim rynku, zwiększając swoją sieć dealerską. W 2023 roku planuje wprowadzić przynajmniej trzy modele, w tym Beijing X7, atrakcyjny pod względem wyposażenia i ceny.
- Changan Automobile – Znany z produkcji miejskich i rodzinnych pojazdów, Changan wprowadzi na polski rynek model CS55 wyróżniający się przestronnością i nowoczesnym wyglądem. Niewykluczone, że do końca roku zobaczymy również elektryczne modele tej marki.
- Great Wall Motors – W odpowiedzi na zwiększające się zapotrzebowanie na elektryczne SUV-y, Great Wall Motors zaprezentuje Haval H6, model który zaskakuje możliwościami napędu oraz bogactwem wyposażenia w standardowej wersji.
Powyższy harmonogram jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie chińskimi samochodami wśród polskich konsumentów oraz przewidywania ekspertów na temat dalszego wzrostu ich popularności. Chińscy producenci, tacy jak BAIC czy Great Wall Motors, zyskują uznanie dzięki konkurencyjnym cenom, prężnemu rozwojowi technologii oraz rozwiniętej sieci serwisowej. Każdy z tych samochodów przeciera szlaki dla przyszłych modeli chińskiej produkcji, które już w niedługim czasie mogą ocieplić dotychczasowe negatywne konotacje związane z chińską motoryzacją.
W tym roku klienci będą mogli wybierać spośród szerokiego asortymentu chińskich pojazdów, które z roku na rok przekonują do siebie coraz większą liczbę europejskich klientów. Propozycje rynkowe będą obejmowały zarówno ekonomiczne i kompaktowe, miejskie samochody jak i luksusowe SUV-y i sedany, każdy zaopatrzony w bogate wyposażenie standardowe takie jak systemy bezpieczeństwa, nowoczesne multimedialne systemy obsługi i komfortowe wnętrza.
Zachęcamy do śledzenia naszych aktualności, aby być na bieżąco z kolejnymi debiutami oraz szczegółowymi danymi technicznymi i cenami nowych modeli chińskich pojazdów, które zagoszczą na polskim rynku w 2023 roku.
Rok | Liczba sprzedanych pojazdów | Procentowy udział w rynku | Najpopularniejsze marki |
---|---|---|---|
2019 | 2 500 | 0.5% | Great Wall, Geely |
2020 | 4 200 | 0.9% | Great Wall, Geely, BYD |
2021 | 6 500 | 1.4% | Great Wall, Geely, BYD, NIO |
2022 | 9 000 | 2.0% | Great Wall, Geely, BYD, NIO, Xpeng |
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Motoryzacyjne |
One thought on “Chiński samochód na podboju Polski: analiza rynkowa fenomenu zza Wielkiego Muru”
Comments are closed.