rover

Rover w Motoryzacji: Historia Modele Silniki i Opinie Kierowców

Historia marki Rover i jej ewolucja przez dekady

Marka Rover ma bogatą historię zaczynającą się w 1878 roku od produkcji rowerów, co znalazło odzwierciedlenie w polskim słowie „rower”. Rover Cycle Company, przekształcona potem w Rover Company, zrewolucjonizowała rynek transportowy wynalezieniem roweru z napędem łańcuchowym. Siedziba firmy znajdowała się w Coventry, Anglia. W 1904 roku światło dzienne ujrzał pierwszy samochód marki — Rover 8, zaprojektowany przez Edmunda Lewisa, który wcześniej pracował dla Daimlera. Podczas II wojny światowej, Rover skupił się na produkcji silników lotniczych i czołgów, co było częścią programu zbrojeń brytyjskiego rządu w ramach tak zwanych „fabryk w cieniu” w Acocks Green i Solihull.

W latach 50. i 60. Rover przeżywał swoje złote lata z modelami P5 i P6, napędzanymi aluminiowym silnikiem V8, pierwotnie zaprojektowanym przez Buicka. W tym czasie Rover wprowadził również Land Rovera, który stał się ikoną samochodów terenowych. W 1967 roku firma stała się częścią Leyland Motor Corporation, a później British Leyland.

Od lat 80. współpracowała z Hondą, wprowadzając modele takie jak Rover 200 i Rover 800, bazujące na japońskich konstrukcjach. W 1994 roku Rover został przejęty przez BMW, co zaowocowało pracami nad modelem 75. Jednak w 2000 roku BMW sprzedało część przedsiębiorstwa koncernowi Ford, a resztę — konsorcjum Phoenix Venture Holdings, tworząc MG Rover Group.

Niestety, MG Rover Group zbankrutowała w 2005 roku. W konsekwencji majątek firmy trafił do chińskiego koncernu NAC oraz SAIC, a prawa do marki Rover zachowała Tata Motors. Przejęcie przez te chińskie korporacje miało na celu wznowienie produkcji modeli Rovera — jednak pod nową marką Roewe, co zakładały plany produkcyjne SAIC.

W całym procesie ewolucji Rovera trudno pominąć modele takie jak Rover SD1, który choć zmagał się z problemami jakości, stał się ikoną stylu lat 70. oraz Range Rovera z 1970 roku, który wyznaczył standardy luksusowych samochodów terenowych. Rover, jako część historii motoryzacji, pozostaje synonimem brytyjskiej innowacyjności i elegancji.

Warto wspomnieć, że mimo upadku firmy, marka Rover zdobyła liczne nagrody na przestrzeni lat, w tym tytuły Europejskiego Samochodu Roku dla modeli Rover 2000 i Rover 3500. Długowieczne dziedzictwo Rovera wciąż jest zauważalne na rynku wtórnym, gdzie modele te cieszą się zainteresowaniem entuzjastów klasycznej motoryzacji.

Najpopularniejsze modele samochodów Rover oraz ich charakterystyka

Model Okres produkcji Typ nadwozia Pojemność silnika Moc Opis
Rover 75 1998-2005 sedan/kombi 1.8 – 2.5L 120 – 177 KM Model klasy średniej-wyższej, charakteryzujący się eleganckim wzornictwem i komfortowym wnętrzem.
Rover 45 1999-2005 sedan/hatchback 1.4 – 2.0L 103 – 147 KM Samochód kompaktowy, ceniony za funkcjonalność i przestronność wnętrza.
Rover 200/25 1995-2005 hatchback 1.1 – 2.0L 60 – 145 KM Popularny model miejskiego samochodu, oferujący dobry stosunek ceny do jakości.
Rover 800 1986-1999 sedan/kombi 2.0 – 2.7L 114 – 177 KM Duży samochód klasy wyższej, który był flagowym modelem marki w latach 80. i 90.
Rover Mini 1994-2001 hatchback 1.3L 63 KM Kultowy mały samochód, znany na całym świecie, który przeszedł modernizację w latach 90.