Rover w Motoryzacji: Historia Modele Silniki i Opinie Kierowców
Historia marki Rover i jej ewolucja przez dekady
Marka Rover ma bogatą historię zaczynającą się w 1878 roku od produkcji rowerów, co znalazło odzwierciedlenie w polskim słowie „rower”. Rover Cycle Company, przekształcona potem w Rover Company, zrewolucjonizowała rynek transportowy wynalezieniem roweru z napędem łańcuchowym. Siedziba firmy znajdowała się w Coventry, Anglia. W 1904 roku światło dzienne ujrzał pierwszy samochód marki — Rover 8, zaprojektowany przez Edmunda Lewisa, który wcześniej pracował dla Daimlera. Podczas II wojny światowej, Rover skupił się na produkcji silników lotniczych i czołgów, co było częścią programu zbrojeń brytyjskiego rządu w ramach tak zwanych „fabryk w cieniu” w Acocks Green i Solihull.
W latach 50. i 60. Rover przeżywał swoje złote lata z modelami P5 i P6, napędzanymi aluminiowym silnikiem V8, pierwotnie zaprojektowanym przez Buicka. W tym czasie Rover wprowadził również Land Rovera, który stał się ikoną samochodów terenowych. W 1967 roku firma stała się częścią Leyland Motor Corporation, a później British Leyland.
Od lat 80. współpracowała z Hondą, wprowadzając modele takie jak Rover 200 i Rover 800, bazujące na japońskich konstrukcjach. W 1994 roku Rover został przejęty przez BMW, co zaowocowało pracami nad modelem 75. Jednak w 2000 roku BMW sprzedało część przedsiębiorstwa koncernowi Ford, a resztę — konsorcjum Phoenix Venture Holdings, tworząc MG Rover Group.
Niestety, MG Rover Group zbankrutowała w 2005 roku. W konsekwencji majątek firmy trafił do chińskiego koncernu NAC oraz SAIC, a prawa do marki Rover zachowała Tata Motors. Przejęcie przez te chińskie korporacje miało na celu wznowienie produkcji modeli Rovera — jednak pod nową marką Roewe, co zakładały plany produkcyjne SAIC.
W całym procesie ewolucji Rovera trudno pominąć modele takie jak Rover SD1, który choć zmagał się z problemami jakości, stał się ikoną stylu lat 70. oraz Range Rovera z 1970 roku, który wyznaczył standardy luksusowych samochodów terenowych. Rover, jako część historii motoryzacji, pozostaje synonimem brytyjskiej innowacyjności i elegancji.
Warto wspomnieć, że mimo upadku firmy, marka Rover zdobyła liczne nagrody na przestrzeni lat, w tym tytuły Europejskiego Samochodu Roku dla modeli Rover 2000 i Rover 3500. Długowieczne dziedzictwo Rovera wciąż jest zauważalne na rynku wtórnym, gdzie modele te cieszą się zainteresowaniem entuzjastów klasycznej motoryzacji.
Najpopularniejsze modele samochodów Rover oraz ich charakterystyka
Model | Okres produkcji | Typ nadwozia | Pojemność silnika | Moc | Opis |
---|---|---|---|---|---|
Rover 75 | 1998-2005 | sedan/kombi | 1.8 – 2.5L | 120 – 177 KM | Model klasy średniej-wyższej, charakteryzujący się eleganckim wzornictwem i komfortowym wnętrzem. |
Rover 45 | 1999-2005 | sedan/hatchback | 1.4 – 2.0L | 103 – 147 KM | Samochód kompaktowy, ceniony za funkcjonalność i przestronność wnętrza. |
Rover 200/25 | 1995-2005 | hatchback | 1.1 – 2.0L | 60 – 145 KM | Popularny model miejskiego samochodu, oferujący dobry stosunek ceny do jakości. |
Rover 800 | 1986-1999 | sedan/kombi | 2.0 – 2.7L | 114 – 177 KM | Duży samochód klasy wyższej, który był flagowym modelem marki w latach 80. i 90. |
Rover Mini | 1994-2001 | hatchback | 1.3L | 63 KM | Kultowy mały samochód, znany na całym świecie, który przeszedł modernizację w latach 90. |